Planujecie dojazd samochodem do Chorwacji? Trafiliście najlepiej w sieci! Poniżej trasa, którą pokonywałam autem już trzy razy wraz z mapkami, ich opisem, a także tabelami z aktualnymi cenami winiet i wysokością mandatów za ich brak.
Trasa z Warszawy do Makarskiej ma prawie 1500 km. Warto rozplanować ją bardzo dobrze, żeby uniknąć niepotrzebnych komplikacji i nie zasnąć za kierownicą ze zmęczenia. W drogę!
Dojazd samochodem do Chorwacji:
Etap 1 Polska: Warszawa – Gorzyczki
Jedziemy z Warszawy do Piotrkowa Trybunalskiego drogą S8 (E67), potem wjeżdżamy na autostradę A1 (E75), którą dojedziemy aż do granicy z Czechami (przejście graniczne w Gorzyczkach). Ten etap drogi jest bezpłatny.
Etap 2 Czechy: Gorzyczki – Mikulov
W Czechach na korzystanie z dróg ekspresowych i autostrad obowiązuje winieta, którą można zakupić na stacjach benzynowych przy granicy w Polsce lub na wszystkich stacjach benzynowych po stronie czeskiej. Po przejechaniu granicy dalej jedziemy drogą numer jeden w kierunku Ostrawy, a następnie na Ołomuniec (jakieś 50 km za Ostrawą droga numer 1 łączy się z E462, a potem z E442). Dojeżdżając do Ołomuńca kierujemy się na Brno (droga 46 / E462). Na wysokości miasta Vyskov droga 46 ponownie połączy się z numerem 1 (E462), a my dalej jedziemy na Brno. Po dojechaniu do przedmieść Brna zjeżdżamy na drogę nr 52 (E461) i kierujemy się na Wiedeń do przejścia granicznego w Mikulovie.
Ten odcinek drogi wydaje się skomplikowany przez ilość numerów dróg, ale dacie sobie radę, bo tak naprawdę musicie jechać po kolei w kierunku Ostrawy, Ołomuńca i Brna, a następnie do przejścia granicznego w Mikulovie. Rodziny z dziećmi mogą wybrać to miasto jako bazę noclegową. Jest tam bardzo dużo hoteli i pensjonatów. Dodatkowym atutem tego miasteczka jest jego urok, ponieważ położone jest ono na wzgórzu i góruje nad nim piękny zamek. Można również pomyśleć o przeznaczeniu następnego dnia na zwiedzanie Mikulova i kontynuowaniu podróży do Chorwacji w nocy.
Etap 3 Austria: Mikulov – Spielfeld
W Austrii również obowiązują winiety, które można zakupić na niektórych stacjach benzynowych w Czechach lub po stronie austriackiej.
Po przejechaniu granicy jedziemy drogą nr 7 (E461), a potem autostradą nr 5 w kierunku Wiednia. Przed Wiedniem wjeżdżamy na drogę S1. Przez Wiedeń przejeżdżamy odpowiednio drogami S1-S2-A23-A2, które płynnie przechodzą jedna w drugą (nie kombinujemy i jedziemy zgodnie ze znakami kierując się na Wiener Neustadt i Graz). Po wyjechaniu z Wiednia kontynuujemy podróż drogą A2 (E59), cały czas kierując się w stronę Graz (Wiedeń od Graz dzieli około 200 km, a po drodze mijamy zjazdy m.in. na Wiener Neustadt, Hartberg i Gleisdorf). W okolicach Graz musimy zjechać z drogi A2 na drogę A9 (E59) w kierunku Mariboru (Słowenia) – zjazd ten jest dobrze oznaczony, m.in. przez znaki poziome na jezdni. Drogą A9 dojedziemy już bezpośrednio do Słowenii, kierując się na Maribor.
Etap 4 Słowenia: Spielfeld – Gorniji Macelj
Przejazd przez Słowenię może was kosztować lub nie, w zależności od tego czy wybierzecie płatną czy bezpłatną trasę. Winietę tak jak poprzednio można kupić na stacjach paliw.
Jeżeli wybieramy opcję autostrady to przejazd przez Słowenię jest dziecinnie prosty. Po przejechaniu granicy cały czas trzymamy się drogi A1, kierując się na Maribor. Gdy będziemy dojeżdżali do miasta standardowo nie kierujemy się do jego centrum, tylko jedziemy obwodnicą kierując się na Ptuj. Po przejechaniu okolic Mariboru cały czas kierujemy się na Ptuj, na drogę A4. Gdy dojedziemy już do Ptuj, podobnie jak w przypadku Mariboru, nie zjeżdżamy do miasta tylko kierujemy się drogą nr 9 bezpośrednio na granicę z Chorwacją (Gorniji Macelj). Podobnie jak w Austrii autostrady na Słowenii są świetnie oznakowane przez znaki poziome na jezdni, dlatego w przypadku wątpliwości jak jechać śmiało z nich korzystajcie!
UWAGA! Nie jedźcie przez Słowenię, w stronę Chorwacji, w piątki i soboty – na granicy są wtedy makabryczne korki (nawet 20 – 30 km). Podobna sytuacja występuje w niedzielę, gdy wszyscy turyści wracają z Chorwacji. Jeżeli zdarzy się, że będziecie musieli jechać przez Słowenię w piątek lub sobotę, to rozważcie dwie opcje:
- Omińcie autostradę w Słowenii, korzystając z dróg bezpłatnych (jest wiele stron opisujących tą trasę).
- W momencie, gdy zobaczycie korek na drodze nr 9, skorzystajcie z pierwszego napotkanego zjazdu na jaki natraficie i jedźcie równolegle do autostrady, podziwiając jak reszta męczy się w korku. 😉 Oczywiście, gdy będziecie zbliżali się do granicy z Chorwacją, wróćcie na główną trasę (nie będzie z tym większych problemów, ponieważ droga nr 9 na kilka kilometrów przed granicą nie przypomina autostrady, tylko typową drogę krajową, a to oznacza, że występują na niej liczne wjazdy (skrzyżowania), a nie tylko sporadyczne wiadukty). Dzięki takiemu manewrowi możecie zaoszczędzić mnóstwo czasu. Sprawdzałam to na własnej skórze 🙂
Etap 5 Chorwacja: Gorniji Macelj – Makarska
Przejazd autostradą od granicy do Makarskiej powinien kosztować 190-195 kun, zależnie który zjazd do Makarskiej wybierzemy. W Chorwacji system pobór opłat za autostrady jest taki jak w Polsce – odbywa się na bramkach – nie ma winiet. Oznacza to, że postoje w kolejkach do bramek potrafią wynosić nawet do 2-3 godzin (głównie w piątki i soboty).
Po przekroczeniu granicy, po około 2 km docieramy do pierwszej bramki, pobieramy bilecik i wjeżdżamy na autostradę A2, którą podążamy w stronę Zagrzebia. Po dojechaniu w okolice Zagrzebia nie zjeżdżamy do miasta, tylko korzystamy z obwodnicy i kierujemy się na Karlovac (droga A1). Od tego momentu już do samej Makarskiej poruszamy się drogą A1, która wiedzie niemal przez całą Chorwację. Kluczowym miejscem, kiedy droga A1 rozgałęzia się na dwie autostrady, jest odcinek około 30 km za Karlovać – trzeba wówczas kierować się na Zadar, a nie na Rijekę, no chyba, że to Rijeka jest waszym celem 🙂 Kolejne punkty odniesienia po przejechaniu Zadaru to Szybenik oraz Split.
Co do zjazdu z autostrady do Makarskiej, to my korzystaliśmy ze zjazdu Šestanovac na drogę nr 39, natomiast obecnie możliwy jest zjazd jeszcze później – zjazd Zagvozd na drogę nr 75 (kierunek Baśka Voda). Korzystając z jednej lub drugiej opcji dojedziemy do drogi nr 8, wiodącej wzdłuż morza aż do Makarskiej.
UWAGI!!! DOJAZD SAMOCHODEM DO CHORWACJI:
1) Jeżeli w treści pisałam, że przejeżdżamy przez Brno, Ostrawę, Zagrzeb, Graz, itp. to oznacza to, że przejeżdżamy obwodnicami tych miejscowości – w żadnym wypadku nie zjeżdżamy do miast!
2) Google Maps pokazuje, że opisaną trasę można pokonać w trochę ponad 14 godzin i jest to prawda, ale:
- Musicie mieć minimum dwóch kierowców, żeby bezpiecznie dotrzeć do celu
- Dzień przejazdu przez Chorwację nie może wypaść na piątek lub sobotę (w te dni możecie śmiało do podróży doliczyć od 4 do 6 godzin stania w korkach w Chorwacji + korki w Słowenii)
- Na autostradach trzeba utrzymywać prędkość w przedziale 120-140 km/h
- Należy zaopatrzyć się w dobrą nawigację… – my akurat korzystaliśmy z bezpłatnej nawigacji Nokii w telefonie (OviMap). Nawigacja szczególnie pomogła nam w Słowenii, kiedy zboczyliśmy z autostrady ze względu na gigantyczny korek.
Jest wiele programów nawigacyjnych do smartphonów, więc na pewno znajdziecie coś dla siebie. Ja zawsze będę polecała nawigację Nokii – obecnie jest dostępna bezpłatna wersja nawigacji Nokii również na Androida i iOS – Nokia Here.
- … i atlas drogowy na wypadek zdarzeń losowych na drodze lub jeśli zawiedzie nawigacja – my akurat poradziliśmy sobie bez mapy. 😉
3) Winiety na wszystkie kraje udało nam się kupić w budce przed granicą polsko-czeską.
Czytaj także:
Chorwacja - informacje praktyczne, cz. 1
Chorwacja - informacje praktyczne, cz. 2